Tā, kā mans mopēds jau bija nedaudz saguris, beidzot nolēmu ķerties klāt nopietnākai apkopei! Darāms ir daudz kas, bet ķeršos mezgliem klāt pakāpeniski!
Samainīju dakšā eļļu, nekad nebiju to darījis, augšējā skrūve bija diezgan stingra un sākumā pat nedaudz apčakarēju uzgriezni, bet pēc tam paņemot normālu muciņu (nevis zvaigznīti) un pasildot ar fēnu, atnāca vaļā pavisam viegli! Pēc tam jau samainīt eļļu 15 minūšu darbs. Aizmirsu sabildēt, bet nu ārā izlēju tādu puņķu krāsas ūdens/eļļas emulsiju. Salēju vietā 5W un 10w Repsol Fork oil miksējumu. Šis izpūtējs man arī tāda projekta truba jau iepriekš lauzta un pārtaisīta, bet ja varēšu atrast ap 45mm diametrā perforētu ņeržas trubu, tad gribu vēlreiz pārtaisīt.
Attēlā redzama subrāmja nolauztā un jau manis skrūvētā daļa, kas atkal ir nolūzusi, vajadzēs griezt palielāku gabalu ārā un iemetināt jaunu alumīnija fermu.
noņēmu pakaļējo dakšu un izņēmu amortizatora atbalsa gultni (uniball tipa) un priekšējā riteņa gultņus, tie knapi izvilka gadu un pāris mēnešus, biju mainījis pagājušogad Jūnijā vai Jūlijā.
mmotors ar jau ārā un gaida savu vietu uz operāciju galda
...turpinājums sekos ..........
KTM kļūst vēl oranžāks
Atradu amortizatora gultni ar blīvslēgiem pa 15Ls (Sadovņikova 17), cena pie dīlera 29 Ls.
Priekšējā riteņa gultņus dabūju Talsos, 5,xx Ls ar visiem blīvslēgiem.
Izārdīju pakaļējās dakšas adatgultņus, atmērcēju, notīrīju, nebija neko sadiluši. Sasmērēju un saliku atpakaļ, gan vēl kādus pāris gadus kalpos
Ar pulvērkrāsu apstrādātās detaļas, 15Ls par 5 vienībām
Startera bendikss! Jauns 52,00Ls, izārdot veco izrādījās, ka tikai atspere beigusies un domājams, ka no kāda lielāka blīvslēga būtu izdevies piemeklēt, bet tā kā biju jau izpakojis, liku vietā jauno
Vārstu gumijas un sajūga kurvja uzgrieznis, veco amatnieki bija ar meiseli saskalījuši
Cilindrs, bez švīkām, bet ar minimālu nikasila iedilumu AMP, ceru, ka vēl kādas 50-70 stundas izvilks
Dēl nikasila iediluma, ieteica jaunu virzuli nelikt, tad nolēmu nomainīt tikai gredzenus
Jaunas gēla ručkas
Nokrāsoju melnus tiltiņus, nezinu vai smukāk, vismaz savādāk, kopskats būs skaidrs kad salikšu pļerdaku
Jauns sēdekļa pārvalks kurš tik ilgi mētājās garāžā, ka pele bija caurumu izgrauzusi, nācās likt KTM original ielāpu
Saņēmu patīkamu dāvanu topošajā jubilejā
Uzlikts jauns ķēdes slīdnis
un jau sāk lēnām pēc motocikla izskatīties
Uz laukiem ir tāda sērsna, ka ar moci var pa virsu braukt!
Dabūju atpakaļ riteņus no pulverkrāsošanas, 6h un gatavs tikai 25Ls
Samontēts priekšējais ritenis un iztīrīts, sariktēts suprots
Nu tā aptuveni pabeigt, ir vēl pāris lietas kur rokas pielikt, bet nu rūc un brauc. P.S. nekad nelejiet benzīnu grunts kannās, mans karburators to gandrīz nepiedeva
Nomainīts ķēdes slīdnis, vadīkla, uzlikta jauna ķēde un zobrati. Te tādas "uzfrišināšanas" izmaksu aprēķins
Saliekot galvas kopā, radās doma par abpusēji izdevīgu darījumu - samainīt dzinējus. Man tiek rūpnīcas tūninga daļām nokrauts dzinējs, 540 SXS kits + factory stroker 78mm kloķene (nav pieejama vairs un ir liels retums) kas kopumā dod 576cc. Šim motoram ir plaisa blokā (+/- novērsts) un nav elektrostarteris. Brālim tiek EXC dzinējs, ar e-starteri un SXS šasija.
Te kāds ar smilšpapīra rulli un vīli jau viesojies
Tātad, motori sen samainīti un viss kalpo godam gandrīz: kaut kad rudens pusē, sāka raustīties un neiet mocis, īpaši pie amziem apgriezieniem un dodot ručkā rijās ciet, bija aizdomas uz aizd..stām dīzēm. Tīrījām divreiz, bet negāja. Mainīju sveci- tas pats, samērīju pīpītei pretestību - tā vesela. Beigās speciālisti ieteica pamērīt statora impulsa spoles pretestību, izrādījās ka jā - pretestība 12,8 Omi vajadzīgo apmēram 15Ohm vietā. Domāju, ka nu būs pa dārgo, beigās atradu tepat Rīgā kantori kas pārtina spoli - 2dienas + 25Lati un gatavs.
Nedaudz pielaboju dizainu piegriezu un aplīmēju spārnu un dabūju SIX DAYS sānu plastmasus. (Paldies JV))
Paldies Talsu metālapstrādes meistariem. 5ls un gludais bremžu disks gatavs
Sen nebiju pieslēdzis šo datoru internetam un nu atradu pāris bildes no pēdējā laika posmā darītā
Tika iznesta čoka svira augšā uz ragiem un vairs nav jalien zem bākas.
Pirms pāris mēnešiem pārrāvu ķēdi (kārtējo reizi) tikai šoreiz aizgāja ar visu hidrauliskā sajūga darba cilindru! Un tad nu atkal Talsu metālapstrādes guru demonstrēja savas prasmes.
Laiks kārtējiem gultņiem un kamerai.
.... turpinājums sekos
Kāds laiks ir atkal pagājis un nedaudz roka pielikta.
Vasarā no pakaļējā bremžu suporta izlīda tapa un paņēma līdzi pāris spieķus, tagad viss sariktēts. Spieķis maksā ap 1,70Ls + galviņa ap 80-90 sant/gab.
Karburators noņemts adatas un dīzes nomaiņai
No Japānas tika uzsūtīta karburatora adata ar kodu OCEMP, nodrošinot pareizāku degmaisījuma attiecību, jo oriģinālā OBDTV ir nožmiegta lai izpildītu eironormas attiecībā uz atgāzēm. Tā kā adata ir cita diametra, tad bija jāmaina arī galvenā dīze no 178 uz 162. Pilot Jet atstāju to pašu nr 42
Vasarā nopirku vecā stila dubultos izplūdes kolektorus pa 15Ls, jo nodrošina labāku gāzu plūsmu īpaši pie zemiem un vidējiem apgriezieniem, attiecīgi arī labāku grieze momentu tajā diapozonā.
Savienojošais kolektor pie Serģa maksāja 97Ls, tādēļ nācās dot haltūru INEX.LV čaļiem.
turpinājums sekos****
Tātad nāk jauns gads ar jaunu stāstu...
Jau ilgu laiku metu acis uz tādu produktu, kā ieplūdes kanāla dalītājs. Kā jau iepriekš te forumā kāds bija izteicies, tad šis pasākums veido tā saucamo "spārna efektu" - mazina turbulenci un palielina plūsmas ātrumu. Līdzīgu efektu varot panāk samazinot difuzora diametru, bet tad nākas zaudēt jaudu/griezi pie augstākiem apgriezieniem. Kopējā ideja samazināt turbulenci un palielināt plūsmas ātrumu ieplūdes traktā pie daļēja droseles atvēruma.
Amīšiem pilns tirgus ar līdzīgiem izstrādājumiem un arī tepat LV pie KTM dīlera bija tāds nopērkams, bet nu nebiju gatavs maksāt ap 100$ par metāla plāksnīti. Tā tas viss būtu palicis gribēšanas līmenī, ja nenāktu piedāvājums no www.flowpro.org meistara
Ja amīši liek vienu plāksni, tad šeit jau pieeja nopietnāka un tiek liktas 3 gab, lai nodrošinātu optimālu plšumu pie 1/4 1/2 un 3/4 droseles atvēruma. Papildus tam likvidētas vias trepes ieplūdē un nedaudz uzmatēts viss ieplūdes trakts.
Saliktas jaunas ventilācijas šļauciņas un smuki stiprinājumi, kas satur visu to pasākumu kopā.
Fotogrāfijā grūti saskatīt, bet galvenajā dīzē veikts neliels urbums, kas veido piltuvi un palīdz degvielas savākšanā caur main jet.
Vēl viens mākslas darbs, OCEMP adata vairs ne gluži kā no Japānas
un vēl pēdējais. KTM saviem motocikliem lika FCR karburatorus, bet atšķirībā no citiem moto ražotājiem šiem nenāca pārplūdes dīze no paātrinātājsūkņa kameras, aks ļauj novērst pārspiedienu un samazināt izsmidzinātās degvielas daudzumu un saīsināt laiku, tādējādi neļaujot aizliet motoru. Šeit tas tiek panāks iesvkrūvējot atduri, kas mehāniski noštopē pumpi un ar regulējot var iestādīt optimālo iesmidzes ilgumu. Standartā KTM "mīž" ap 3sec Japāņu krosači ap 1 sec. Pasaulē šis plašāk pazīstams kā BK mod kuru ieviesa viens Yamaha mehs un kura iniciāļos tiek saukta šī opreācija.
Tāds īsts rezumā vēl nav tapis jo pabraukts gaužām maz un tikai ar naglām pa sniegu. Lec labi, iet ļoti labi, negurst motors vispār un spolē visiem 6iem ātrumiem. Vairāk varēšu komentēt pavasarī, kad tikšu uz piķa vai mitras grants.
Ar padziļinātiem jautājumiem griezties pie lietotāja kba-pro
2013.............
Tā kā dzīvē viss notiek pa spirāli un KTM tāpat kā Rīga nebūs gatavs, tad šeit neliels ieskats par notikušo un notiekošo šī motocikla gaitās.
Pie Shkapara tika pāršaibota dakša priekš manām prasībām un jāsaka ka izmaiņas bija pat ļoti jūtamas. Daudz labāk tika slāpēti asie sitieni, tādi kā saknes un akmeņi.
Tika pielāgots priekšējais spārniņš no LC4 690 Enduro
Vēlāk dizains tika nedaudz pielabots - tā teikt feislifts
Samainīti kārtējies spieķi, iemesls savlaicīgi nesavilkti un pārāk vaļīgi spieķi kas pārberzuši viens otru.
Talsu metālapstrādes meistari sametināja salauztos kartera aizsargus.
Tika mēģināts ar šādiem salīmēt plaisu dzinēja blokā, bet diezgan īslaicīgi un šobrīt zinot iemeslu tas liekas tikai loģiski.
Tā arī tika nobraukts pavasaris, daudz maz vasara un arī rudenī pāris reizes pabraucu. Vienu reizi parādījās lieks troksnis un tika nolemts jaukt ārā.
Šeit redzams, ka cilindrs nolēmis katapultēties no bloka.
"Pareizā" sadalene 8/06
Te redzams, ka plaisa iet arī pa bloka otru psui
Šeit redzams, cik vienkārši stiprinās kurvis uz ātrumkārbas primārās vārpstas - darbu gaitā kārba un arī sajūgs tiks nomainīts uz 525 EXC
Abās nākamajās bildēs var redzēt, kā atšķiras klaņa pirksta novietojums 72mm un 78mm kloķenei.
Tas viss ir tikai sākums, kārtējam jaunajam sākumam bloki tiks iegādāti citi jo esošos diez vai kāds spēs sametināt tā lai cilindrs nenoceltos, kā arī vēl pāris interesantas izmaiņas, jeb uzlabojumi, kas tiks atspoguļoti tuvākajā laikā. P.S. Bildēs ir redzami divi dažādi balansieri, un viens no tiem ir ar savādākā leņķī pagrieztu atsvaru tāpēc "konfliktēja" ar klani - pieļauju, kas tas ir palicis no atvieglinātās SXS kloķenes. EXC balansieris gāja cauri pēc rūpnieciskajām atzīmēm.
Trokšņa iemesls ir - izbeidzies kreisais kloķenes gultnis, jeb tautā sauktais pamatnieks
Dabūju no Goblina atkautu 450SX uz izārdīšanu, tā ka viss top nedaudz ātrāk kā bija cerēts. Ceram, ka šim ar blokiem un sēžām būs viss OKi. Un bonusā pieliets mašīnas bagāžnieks ar eļļu
Šodien cik nu varēju pajaucu donora motoru, pilnīga Staļingrada - Galva sakapāta, klanis līks, un cilindrs ar virzuli izskatās šādi.
Yeesss, šodien dabūju atpakaļ moča dzimto kloķeni SXS oriģinālā, it kā ultra vieglā, vēl neesmu nosvēris un salīdzinājis ar strokeri. Tagad atgriežamies pie standarta gājiena 72mm un strokeri kāds blaķenes vai kvadru maniaks varēs ieinstalēt savā motorā. 72mm gājiens * 97mm boris = 532cc, jeb 540SXS modeļa nosaukums kā no rūpnīcas nācis
Jaunās kloķenes svars kopā ar klani 4,002Kg,
Vecā kloķene 600gr smagāka
Te viena nodod stafeti otrai un iepozē kopā
Aivars izgatavoja tērauda kloķenes uzgriezni. Oriģināli KTMam tas izgatavots no alumīnija, taču tīri teorētiski nākot vaļā dēļ tā ka alumīnija uzgrieznis uzkarst ātrāk, kā tērauda kloķene un izraisa ktm tipisko grabēšanu. Uzlikām uz līmes, novilkām 150nm vai pat vairāk jo kā izrādās konkrētā dinamomentriskā atslēga nestrādāja "kreisajā" virzienā. Motors ir relatīvi klusāks - vismaz var labāk dzirdēt sajūga graboņu
Izpresēju pamatniekus, tagad atliek sapirkt vietā jaunus gultņus un sākt likt kopē.
Bija aizdomas, ka balansieris bija nobīdīts dēl trieciena, taču izpresējot izrādās, ka viss ir pa vietām. Tātad kaut kāds īpašs balansiera paveids. Iespējams Oriģinālais SXS komplektācijai, jo atšķiras no parastā SX balansiera tieši ar šo lenķisko nobīdījumu.
Izpresēju pamatniekus un arī ātrumkārbas primārās vārpstas abus un sekund.vārpstas vienu gultni. Ar sildīšanas un saldēšanas metodi jau iedabūti vietās jaunie.
Gultņi, gandrīz pa lēto - 3 kārbas gultņi + abi sadales vārpstas gultņi kopā tikai 11Ls. Pamatnieki gan 35Ls/gab --10% atlaide. + vēl daži gultņi sajūga kurvim un ūdenssūkņa blīvslēgi.
Arī neliela mistērija ar balansieriem
šis te no Goblina - donordzinēja
Te tas kurš bija iekšā
Sadalenes gultņi, ņēmu SKFā, cena bija ap 2Latiem.
Sadales vārpstas/ūdenssūkņa blīvslēgi, ar pirmo piegājienu sačakarēju abus taču ar otro viss OK.
Nākamais darbs bija savest kārtībā galvu. Oriģināli šim SXS modelim ir Titāna vārsti un viena cena ir 150 eiro, tāpēc tika nolemts mainīt visus uz dzelziniekiem un par gandrīz viena Ti vārsta cenu sanāca visi 4 dzelzinieki ar atsperēm un jauniem vārstu blīvslēgiem.
Pie Škapara tika veikta galvas ieplūdes/izplūdes kanāla ģeometrijas korekcija
Pa to laiku arī tiku pie dažādiem spīguļiem un lunkaniem hēbeļiem.
Arī kāpšļi un ātrumu pārslēgs tika noņemts/atpirkts no viena pārdodama SXa
Uz šo brīdi izskatās apmēram šādi
Kā arī dabūju vēl vienu sēdekli no vecāka modeļa, protams, ka nepieciešams pielāgot un malas nedaudz apzāģēt un utt. Taču visu laiko maisās domas galvā vai nebūs par traki oranži raibs un nesāks atsist lauku tūningu?!?!? par laimi man ir 2 sēdekļi un varu mainīt pēc noskaņojuma kaut 2reiz dienā
Tāds kopējais rezumējums:
Ir tā, ka remonta gaitā tika iegūts cits motora bloks, EXC kārba ar citu sajūgu, vieglāka kloķene, vīlēta galva ar citiem vārstiem un gandrīz visi jauni gultņi un reāli no vecā dzinēja palika balansieris, cilindrs, virzulis, sadalene un galvas korpuss. Pārējais viss jauns vai aizstāts. Protams bija arī sačakarētas pāris vītnes blokā un nācās apgūt helicoil aizstājējvītnes tehnoloģiju. Pareizi un ar pareiziem instrumentiem tas ir pavisam vienkārši.
Izjūtas, ar vieglāku kloķeni daudz vieglāk gāžas līkumā un vairs neliekas tik "traktorīgs". Protams nedaudz ir zudušas apakšas, bet tas dēļ samazināta darba gājiena no 78mm uz 72mm un attiecīgi arī kubatūra izmainījās no 576 uz 532cc. Taču galvas "tūninga" uz vieglākas kloķenes dēļ liekas daudz asāks un tā ap 4-5tūkst. apgriezieniem nāk "vaļā" gandrīz kā divtakteris.
KTM tāpat kā Rīga nekad nebūs gatavs un gan jau turpinājums sekos
2014.gada Decembris
Atkal kāds laiks ir pagājis un sīkumi sadarīti. Nolēmu turpināt veco galeriju, lai veidotos hronoloģiska uzskaite un būtu kā uzskates līdzeklis interesentiem, kas ļautu nojaust aptuvenus veicamos darbiņus lai noturētu pie dzīvības šādu motociklu.
Kārtējie aizmugurējā riteņa gultņi
Dakšas adatgultņi bija dzīvi un neļurkājās, tāpēc nolēmu tikai izmazgāt un sasmērēt.
Jauni zobrati un ķēde. Talon alumīnija 51 zobu pakaļējais zobrats, priekšējais 15zobi un ķēde Tsubaki Alpha ORS
Nomainīts amortizatora lodveida gultnis, šoreiz pret oriģinālo KTM izstrādājumu, jo vecajam bukses un blīvslēgi bija diezgan palietoti.
Tiku pie jauna ķēdes vadīklas rāmīša un piereizes arī jauna pati vadīkla.
Izjaukts, sasmērētas priekšējā suporta vadīklas + jaunas bremžu uzlikas.
Jauns dakšas ķēdes slīdnis + oriģinālā šaiba pa 3 Eur gabalā
Tiku pie spoooorrrrrta gaisa filtra rāmīša, Twin air + 10zs klāt
Samainīts bremžu sviras šarnīrs, atradu gultņu bodē uz Satekles ielas pa 3 Eur
Samainīts apakšējais ķēdes slīdnis/rāmja aizsargs. Sākotnēji bija doma likt rullīti, bet palasot pārdomāju jo raksta ka rullītis prasa kopšanu, regulāru tīrīšana un eļļošanu.
Oriģinālajam amortizatoram bija beidzies rebonds un lētāk sanāca sameklēt citu amortizatoru. Šis konkrētais ir no 2004.gada 450 SX krosa modeļa ar Dual compresion control. Oriģināli EXc nāk ar mono compr.contr.
Tiku arī pie oriģinālās KTM powerparts oglekļa bruņas.
Sen atpakaļ bju iepircis vienvirziena gaisa vārstu. Uzliku kartera ventilācijā, palīdzot samazināt gaisa spiedienu karterī, kas ir izteikta šī KTM problēma
+ uzlikta cits pakaļējais spārniņs un gan jau vēl kādi nepiefiksēti sīkumi sadarīti.