Vispār jau izgājušo ruden biju izlēmis, ka šitais prožekts tā kā būtu pabeigts un jāliekas vienreiz mierā ira ar viņu.
Aha, kas tev deva. Pa ziemu kaukā nejauši saskatījos kloķeņu šķūningu un izdomāju, ka vaig pamēģināt. Nu finālā akal paņēma visu mo, bet nu ne pa to ir stāsts.
Mērķis jau principā bija palicis tas pac iepriekšējais, censties izpiest no stock bore maximumu, saprāta robežās cenšoties saglabāt dzinēja resursu.
Un tā garajos ziemas vakaros kaukur ap gada beigām es sāku pievērst pastiprinātu uzmanību šitādai te kloķenei.
Ideja - gauži vienkārša ~ -500 gr nost no rotējošās masas un +4 mm klāt pie darba takts. Visas mehāniskās komponentes paliek OEM, nekas nav jāmaina. Rezultātā iegūstam darba tilpumu no 576 uz 606, augstāku kompresiju, lielāku plecu griezei, pārējais nav svarīgi. Izklausās iedvesmojoši.
Bļaha, bet lai to izdarītu jautājumi vienalga ir vairāk nekā atbildes, respektīvi viņu nav. Nu nekas, tik vnk nepadosimies – na fašist granatu.
Sākam rakt I-netu, noskaidrojam ka ir divi piegājieni palielināt stroku par +3mm (Zupin route) vai +4mm (JPJ route) nu un vēl viskauko noskaidrojam arī. Neesam jau mīkstie mums vaig par 4, vienīgi hvz vai tur vispār pietiks vietas to izdarīt, nu nekas, kas meklē tas atrod un kurš klauvē tam taps atvērts. Caur forumiem tiek sadabūts JPJ contacts, sazvanīts. Jā vecajam nau nekas pretīm padalīties ar amata noslēpumiem. Tiek sarakstīts meils uz divām lapām – protams ka tas sastāv tikai no jautājumiem izņemot „Labdien” un „ar cieņu”. Kamēr tiek gaidīta Žaņa atbilde pa fikso tiek nopirkta jebajā kloķene – nuuu neies jau čakarēt esošo, a ja nu nesanāk...
Nu vienvārd sakot Žanim vēl tiek zvanīts vairākas reizes utt. Tad slikti jūtoties, tad kaukādi projekti jāpabeidz , bet don’t worry šis saka, atbildēs uz visiem jautājumiem. Nu pēc pēdējā zvana toč jābūt, katru dienu pa 180 x čekoju inboxy , nu nav nekā. 3ajā dienā skatos forumus vai nau kaukas jauns uzradies šajā sakarā.... WTF kas ta tas J.P.Jorissen R.I.P. BĻAĢ..... NU BĻAĢ nupat aizvakar vēl tik forši pa telefonu parunājāmies.... njā...
Ko nu??? Nu neko ... jātaisa pašiem, vienīgi biku vairāk būs jāstudē literatūra inetā pieejamā.
Kamēr tur dažādas domas pa galvu maisās tiek saņemta kloķene – nu tad ķeramies klāt, taisīs paši, pietiek lirikas.
Tā tiek izjaukta pa sastāvdaļām un katra daļa nosvērta.
Nu savari sanāca šitādi:
Crank L 2124
Crank R 2158
Rod 342
Pin 304
Bearing 48
Itogo vsego polutsjaetsja = 4976 gramov
vēlāk vēl
Tā tā tā, svars zināms, a vot balans nav gan zināms, un kurš tad to te LV var noteikt. Tātad ja mehāniski to izdarīt laikam te nav iespējams, tad jādara tas ir digitāli. To arī daram, kloķiete tiek iestumta kopjūterī.
OBļa:
Kopjūteris mums nosver sekojošo:
Crank L 2132
Crank R 2154
O un masas centru viš arī mums pasaka, paskata cik labi Y=0,22
Fiziskā un digitālā modeļa masas atšķirība nepārsniedz 1% = ļoti labs rezultāts. Laikam bāžot kompī kaukas gar malām norīvējies, tāpēc vieglāka sanākusi
Nu tā, modelis mums ir gatavs – pieņemam ka tas principā ir ekvivalents objektam dabā, sākam ar to spēlēties, taisīt dažāda veida caurumus utt.
Šitā faktiski ir galvenā bilde kura parāda kādā veidā kloķiete tiek sastrokēta.
Pēc ilgas un garas spēlēšanas ar digitālo modeli, studējot dažāda veida pieejamo tehnisko literatūru inetā izlokot nje maloje koljichestvo degtine, tiek radīts šitāds, tipa beigu variants. Protams ka šaubas nekur nepazūd, a varbūt tā, a varbūt šitā..... galvenais hvz ir par atvieglošanas masas balansa sadalījumu. Bet nu ir teiciens – kas ilgi mērķē, tas reti trāpa.
Ok labs ir, taisīs ar šitādu augšā....
Sākas nākamais stāsts KUR???? un KAS???
Lai vispār saprastu debespusi uz kuru skatīties jāsaprot tā draņķa dzelzs gabala cietība, jo vīle vinju nejem, pat tā ar kuru vilkam Vitoldam vīlēja nagus.
Pamērījām, nu galīgi nau maziņa HRC 56-58.
Es te atturēšos no komentāriem par LV metālapstrādes lielo „speciālistu” līmeni it īpaši galvaspilsētā, jo pieļauju ka daudzi no poweristiem man gribēs sastumt sejā no šitāda te aizvainojuma. Nu vagonu ar uzgriežņiem visi māk uztaisīt, bet nu labi, vispār jau varētu feļetonu par to sarakstīt, kas tik nav pieredzēts.
Vienvārd sakot īstie MEISTARI dzīvo TALSOS. LIELAIS PALDIES Daivim (a’la Shkapars) un Kalvim (a’la Endurists) kuri mani ar viņu saveda kopā. Sataisām darba rasējumus, vajadzīgos vektoru failus un bliežam prom. Biku jau dabūjām galvu palauzīt par caurumu izdabūšanas tehnoloģiju, bet nepagāja necik ilgs laiks un te nu viņa ir atpakaļ.
Klančiks nopirkās tepat uz vietas LV, izpalīdzēja maxmoto, tikai kā parasti 2ned vietā 5ned
Jāliek kopā, šo darbu arī uzticam profesionāļiem, dodamies pie meistara Vilmāra. Paralēli tiek izravēta esošā kloķiete.
Tatararaaa, te viņas ir
Varam salīdzināt rezultātus:
OEM no jebaja = 4976 gr, masas centrs nav zināms
OEM izravētā = 4998 gr, masas centrs nav zināms
OEM SW = 5032 gr, masas centrs = Y+0.22mm
OEM modificēta SW = 4507 gr, masas centrs = Y+0,79mm
OEM jebaja modificētā = 4452 gr, faktiskais masas centrs nav zināms
Rezultātā ir iegūts 524 gramu seivings uz rotējošo masu. Interesanti, tas ir daudz vai maz?????
Par cik klanis nobīdās tālāk no kloķietes centra, tad ir zināmas bažas vai blokā būs pietiekami daudz rūmes. Nekad tam nebiju pievērsis uzmanību iepriekš. Nu ko piepūšam vaigus un liekam iekšā lai redzētu būs ieberziens vai nebūs. Sliktākajā variantā jau bija izdomātas zāles, paslīpēt drusku plānāku klaņa low end.
Vis beidzās labi vietas ir cik uziet.
Līdz ar šo viens no šaubu mākoņiem tika izgaiņāts. Bet paliek nākamais kā izskatīsies top-end. Jo pirms tam liekot kopā motoru ar vecajām blīvēm pie TDC virzuļa top surface bija nulles līmenī ar cilindra virsmu kas nozīmē ja ir +2mm pie stroka vienā virzienā tad virzulim vajadzētu sveicināties ar galvu, jo galvas blīves biezums ir tikai ~1,2 mm. Beidzot tiek nopirktas jaunas blīves = cilindrs + galva. Izrādās ir nedaudz biezākas, ar ko pietiek lai virzulis nesveicinātos ar galvu. Bet ar to arī nav viss līdzēts, jo pēc provizoriska novērtējuma kompresijas pakāpei vajadzētu sasniegt sūdīga dīzeļa līmeni ~ 16-17:1. Tātad, lai samazinātu kompresijas pakāpi līdz saprātīgam līmenim vienīgais saprātīgais veids nekropļojot galvu ir celt cilindru uz augšu. Tas arī tiek sadarīts ar home made cylinder gaskets dažādu biezumu palīdzību.
Nu tā , līdz galvai esam tikuši. Interesants stāsts sanāca par kompresijas aprēķiniem. Lai +/- noteiktu precīzu kompresiju nācās taisīt laboratorijas darbu. Un tātad – gandrīz nezināmais degkameras efektīvais tilpums galvā, kā to noteikt?
Eurika – izmērīsim = jāpielej galva ar šķidrumu = ja zinam cik ielejam = zinam cik tur ir. Nu un tad jau kā slāvu brāļi saka - ostoljnoje djelo tjehniki.
Saliekam iekšā vārstu, liekam to uz galda. Visam protams jābūt pa tīro, nau nekāc kolchozs jau.
Skaidrs, ka lai akurāti to piepildītu ar šķidrumu tā jādabon līmeni. Te ļoti noder viens tūlis no ģeodēzista komplekta.
Sākam uzpildi, ar dakteru mazo špricīti. Tilpums tai ir iznāms, vnk jāskaita špricītes, kļūda varētu būt max 3-5%. Izmantots tiek vaitspirts . Bet, tas maita negrib līdzeni noplūst jo virmas spraigums ir par lielu, un noplūst arī kaut kā nesaprotami.
Ar asarām acīs no plaukta tiek paņemta sievas māsas dotā augstākā labuma 1,5 l medicīniskā spirta pudele. Nu tā lieta aiziet. Gatavs +/- 40 cm3.
Nu un kompresija pēc ļoti "sarežģītiem" apŗēkiniem tiek iegūta ~ 14 ar kapeikām : 1. Ir ok. Ja Gonda mierīgi iet ar 14.2 : 1 tad kāpē lai šamais neietu??
Nu beidzot jāpārbauda pēdējais nezināmais, cik tuvu vārsti ir virzeklim overlap (pārsedzes) brīdī.
Protams ka izmantojam klasisko metodi – plastilīns. Tas tika palūgts no mazās meitenes. Pičkājam iekšā.
Saliekam top end kopā lai izgrieztu kloķieti. Kas ta tas?? Izrādās ka ķēdes spriegotāju vairs nevar iestumt līdz galam ķēdi nepārspriegojot. Nu neko, atkal izmantojam kā saka Bagars augsto gateru tehnoloģiju, piecepam liekas blīves un lieta darīta.
Pārbaudam metkas, un arī te Bingo, neskatoties uz to ka ķēde tomēr tā kā drusku nu tā – metkas sakrīt, nobīde ja ir tad tā ir ļoti nebūtiska pat very ļoti. Un šis tad arī ir pirmais gadījums kad ķēdes patiepšanās motorizētā transporta līdzekļa ekspluatācijas gaitā nevis kaitēs bet palīdzēs
Lēnām, llēēnām pa pašu maliņu, klusiņām kloķiete tiek izgriezta, top-end norauts nost un ar adatiņu sabakstīti plastilīna plāceņi. Atkal Bingo ~ 3mm rezerve.
Fiksi, fiksi plāceņus laukā un liekam kopā.
Atvieglošanas process izrādās bija aizrāvis arī citas detaļas motorā – sajūga kurvis arī izpildījās par (- ) 100 gr, nu neies jau atpalikt.
Nu tagad sākam mo likt lēnām kopā lai varētu ielikt uguni trubās, nu redzēs, redzēs kas tur būs.
Nu tad aizpakaļvilcējs ir apmēram salasīts kopā tādā stadijā kad var mēģināt likt uguni trubās, nu tad to arī daram.
Par cik ir uzsākusies aizraujoša diskusija par to vai powers krīt vai aug un kāpēc, tad pievienoju pagājušajā vasarā taisītu dyno. Līknēs esošie parametri ir aizmugurējo riteni.
Parametrs kurš raksturo dzinēja veiktspēju = Tg. Hp ir tikai sekas.
Mans mērķis bija uzlabot dzinēja atsaucību vidējo apgriezienu diapazonā, apgriezienos kuros parasti tas visvairāk tiek lietots e.g ~2.5-6 t.rpm.
Dibena dyno saka ka ir izdevies ar uzviju.... Griezes max pēc teorijas vaijadzētu nobīdities nedaudz pa kreisi par aptuveni 500-800 apgr.
Jānobeidz loģiski šis stāsts, un tātad:
Seifam tomēr bija taisnība, sākot to kapli kurināt detonācija atradās gan. No sākuma viņa netika piefiksēta jo testēts tika deizgan pavēsā laikā un tā riktīgi netika griezts. Piefiksētā viņa tika sasniedzot t~75-80C apgriezienu diapazonā virs 4500rpm kad kļuva ārā karstāks. Izteikti tas izpaudās kad pagadījās biku sūdīgāks deģis. Tika meģināts situāciju labot ar kvalitātīvāku deģi un tā kristībām. Situāciju izdevās nedaudz uzlabot bet ne izskaust.
Uz bildītēm var labi redzēt detonācijas pēdas un hotspot'us.
Šitā vella vecene piespieda likt tomēr iekšā stoka parametru 11:1 comp virzuli. Wossner's uzvarēja iepirkumā. Nopirku UK par cenu zemāku kā pie mums un par 13 GBP nākamās dienas pēcpusdienā kurjers to iedeva tieši rokās, fantastika kaukāda, vot tas ir serviss. UK'ieši izdrīja visu tieši tā, kā tika solījuši.
Pēc virzuļa nomaiņas detonācija izvēlējās tīt makšķeres. Iestājās laime.