Arvien lielāku popularitāti Latvijā iekaro motosporta disciplīna stuntriding, ko droši var saukt par vienu no motociklu sporta ekstremālākajiem novirzieniem. Arī pašmāju censoņi mēģina apgūt iemaņas, lai nodarbotos ar šo visai bīstamo un sarežģīto, taču reizē arī ļoti iespaidīgo sporta veidu. Viens no entuziastiem, kurš iesaistījies stuntriding kustībā, ir 18 gadus vecais talants Didzis Grundulis.
"Stuntriding jeb streetbike freestyle braucējs pēc būtības ir moto kaskadieris," skaidro jelgavnieks. "Braucu uz nedaudz pārveidota ielas motocikla un nodarbojos ar šo lietu jau divas sezonas. Kamēr ārā ir ziema, trenēju fizisko formu, lai uzkāpjot uz motocikla, atkal varētu pilnvērtīgi mācīties trikus. Līdz šim esmu piedalījies trīs sacensībās, vienas no kurām bija ārpus Latvijas. Nevarētu teikt, ka tās bija pašas spīdošākās, taču tieši tāpēc daudz trenējos, lai ar katru nākamo reizi pierādītu sevi arvien labāk."
Stuntriding sports Latvijā kļuvis pazīstams ne tik sen, taču ar katru sezonu šovu kvalitāte arvien pieaug un interese palielinās ne vien no sportistu, bet arī skatītāju puses. Savā tagadējā jomā vēl būdams karjeras pirmsākumos, Didzis Grundulis ar motocikliem tomēr ir pazīstams jau vairāk nekā desmit gadus.
"Pirms stuntriding 13 gadus nodarbojos ar moto triālu," viņš stāsta. "Intereses pēc izdomāju aizbraukt uz Latvijas labākā stuntriding braucēju šova "Stuntfighters" paraugdemonstrējumiem. Tur brauc arī mans radinieks Lauris Klēbahs, kā arī Latvijā visiem zināmais Jānis Rozītis, kurš ir stuntriding pamatlicējs Latvijā, kā arī pārstāvējis mūsu valsti pasaulē. Paskatījos pāris šovus un bija "āķis lūpā". Reiz saņēmos un paprasīju, lai man iedot pamēģināt izbraukt ar tādu agregātu. Tas izrādījās liels, smags un jaudīgs – izmetu mazu līkumu un uzreiz sapratu, ka esmu ieguvis sev jaunu sporta veidu. Ar Lauri aizbraucām uz Liepāju pēc mana pirmā motocikla, pēc tam aizvedām to pie Jāņa, un pats stuntriding meistars sagatavoja man to treniņiem. Tā tas arī aizsākās. Trenējos kopā ar latviešu labākajiem braucējiem un priecājos, ka esmu tik tālu nonācis."
Tieši izteiktā jauda bija faktors, kas Didzim visvairāk piesaistīja stuntriding sportā: "Sākumā braucu ar "Honda CBR600" motociklu, bet tagad esmu pārgājis uz "Kawasaki ZX6R", kas varbūt nav tikpat izturīgs, taču vieglāks un jaudīgāks. Šis motocikls ir pavisam savādāks nekā triālā. Tam ir daudz vairāk jaudas un adrenalīns, kas mani uzlādē un aizrauj, ir daudz lielāks. Stuntriding ir kā šovs, kur tu izrādies, tomēr, ja gribi izrādīties labi, ir jāmāk sevi parādīt, tāpēc katrs triks jāveic ar lielu atdevi. Ja šajā sporta veidā gribi kaut ko sasniegt, pašam tas ir jāgrib un pašam jāiet uz priekšu, no malas var paklausīties vien padomus."
Lai gan stuntriding mēdz dēvēt par šovu, lai kļūtu par īstu meistaru, nākas trenēties kā jebkuram profesionālam sportistam, kurš vēlas sasniegt virsotnes.
"Treniņi norit pavisam vienkārši," atklāj Didzis Grundulis. "Trenēties varu katru dienu. Kad trenējos viens, esmu treneris pats sev. Kā jau jebkurā sporta veidā, paskrienu, pastaipos, kārtīgi iesildos un tikai tad kāpju uz motocikla. Treniņa sākumā parasti atkārtoju visus jau zināmos trikus, bet, kad treniņš kļūst intensīvāks, sāku pieslīpēt arī jaunas prasmes. Ik dienu trenējos aptuveni divas stundas, dažkārt cenšos aizvadīt pat divus treniņus vienā dienā. Man ir paveicies, jo sporta komplekss atrodas blakus mājām un uz moča varu trenēties regulāri. Ik pa laikam cenšos aizraukt uz 333 trasi Rīgā, kur ir labs segums, lai gan treniņu izmaksas krietni dārgākas. Tāpēc biežāk sanāk trenēties Jelgavā."
Līdzīgi kā citos motoru sporta veidos, arī stuntriding sportā ir savas virsotnes, ko vēlas iekarot jebkurš moto triku meistars. Didzis Grundulis, būdams jauns un apņēmīgs, savā karjerā vēlas kļūt par vienu no desmit labākajiem stuntriding braucējiem pasaulē, kas, protams, ir ārkārtīgi ambiciozs un grūti īstenojams mērķis.
"Lielākās stuntriding sacensības pasaulē ir StuntGP, kas notiek dažādās valstīs un ir ļoti populāras," saka Didzis. "Šogad esmu pieteicies uz vienu StuntGP posmu, kas norisināsies Polijā, un, kur būs ļoti daudz pasaulē slavenu braucēju. Kamēr esmu jauns un ar potenciālu, daudz jātrenējas, jāpiedalās visās iespējamajās sacensībās, lai krātu pieredzi un gūtu arvien labākus rezultātus. Kādreiz noteikti gribu būt starp desmit labākajiem braucējiem pasaulē, vismaz StuntGP sacensībās."
Didzis Grundulis arī startējis jauno talantu konkursā "Maximālisti". Šobrīd jaunais stuntriding entuziasts atrodas balsojuma vadībā un pretendē uz galveno naudas balvu 1500 eiro apmērā. Šos līdzekļus sportists izmantotu, lai vēl ātrāk pilnveidotu savas prasmes un varētu spert straujākus soļus pretī stuntriding virsotnēm.
"Ja uzvarēšu, noteikti būs vieglāk trenēties – varēšu mazāk domāt par degvielas tēriņiem un tik daudz neuztraukties par trases īri," atzīst Didzis. "Tāpat arī tehnika ir jākopj un jāuztur kārtībā, kas kopumā sanāk diezgan dārgi. Jebkurš tehniskais sporta veids nav no lētajiem, tāpēc arī nolēmu pieteikties šim konkursam. Tā man ir iespēja tikt pie papildus līdzekļiem, tāpēc katra balss man ir ļoti svarīga, lai aizvadītu pilnvērtīgu sezonu. Gribu arī pateikt milzīgu paldies maniem līdzšinējiem sponsoriem, Mārtiņa riepu servisam, kas man dod iespēju neuztraukties par riepām, Apdrošināšanas aģentūrai 777, kas mani katru gadu apdrošina un ļauj justies drošībā, kā arī sniedz finansiālu atbalstu, un arī firmai DIXDI, kas nodarbojās ar kases aparātu tirdzniecību un finansiāli atbalsta mani katru sezonu."