Divus gadus pēc tam, kad tirgū bija nonācis tehniski uzticamais R 32, vēsturē tika ierakstītas modificētā modeļa, ar HP 16 motoru apgādātā R 37 pirmās nopietnās sacīkšu uzvaras. Tad pat, cerot piesaistīt jaunus klientus, BMW laida klajā arī sportisko modeli R 39 ar 250 cm3 viencilindra motoru…
BMW pašā pirmajā motociklā R 32 tika uzstādīta modernizēta tā boksermotora versija, ko kompānija piegādāja citiem motociklu ražotājiem, pirms nolēma izgatavot pati savus braucamos. Ražošanai sākoties 1923. gadā, R 32 ātri ieguva ārkārtīgi augstas kvalitātes ražojuma reputāciju, taču cena – 2200 reihsmarku – to padarīja par tobrīd dārgāko motociklu Vācijas tirgū un gluži vienkārši nepieejamu vairākumam cilvēku.
R 32 sacīkšu versija R 37 ar 2900 reihsmarku cenu bija vēl neaizsniedzamāka. Ar divtik lielāku jaudu nekā priekštecim R 37 ražotājam ļāva pārliecinoši kāpt uz sporta skatuves visā pasaulē, taču vienkāršais fakts, ka tas bija Vācijas dārgākais motocikls, kļuva par nepārvaramu šķērsli ceļā uz plašiem komerciāliem panākumiem, un galu galā visā tā ražošanas periodā R 37 atradās vien 152 pircēji. Kompānijai bija nepieciešams modelis, kas būtu pa kabatai ne tikai bagātiem interesentiem, un tā 1925. gadā modeļu gamma tika paplašināta ar R 39.
BMW pirmais viencilindra modelis tika pasniegts kā sporta motocikls. Tam bija īsāka riteņu bāze, iepresēta cilindra čaula, tādi pati cilindra galva kā R 37 un – pirmo reizi! – aizmugures riteņa loku bremzes uz kardāna vārpstas. 247 cm3 motors faktiski bija puse no divcilindru boksermotora, vienīgajam cilindram esot pavērstam vertikāli. Taču tas demonstrēja nopietnu veiktspēju – 6,5 ZS jauda to padarīja pat vairāk nekā līdzvērtīgu smagākajam R 32, ļaujot motociklam sasniegt maksimālo ātrumu 100 km/h. R 39 piemita arī ārkārtīga pieticība, kad runa bija par degvielas patēriņu – 100 kilometrus ceļa tas pieveica ar nieka 2,5 litriem, kas ir iespaidīgs rādītājs jebkurā kontekstā.
R 39 maksāja 1870 reihsmarkas, un tas padarīja motociklu ievērojami pieejamāku par iepriekš ražotajiem modeļi. Vienlaikus tas bez kādiem kompromisiem pārmantoja dārgāko modeļu izgatavošanas kvalitāti un tehnisko uzticamību. Modeļa prezentācija notika Vācijas motoršovā Berlīnē 1924. gadā, un, tāpat kā R 37, R 39, kura motoram arī bija augšējais vārstu novietojums, izrādījās veiksmīgs sacīkšu motocikls. Patiesībā jau pirmajā pilnajā R 39 ražošanas gadā Jozefs Štelcers jauno modeli aizstūrēja līdz uzvarai Vācijas čempionātā motocikliem ar 250 cm3 motoru.
Foto: Jozefs Štelcers uz R 39 1925. gadā
Panākumi sacensībās neapšaubāmi veicināja modeļa noietu, un visā R 39 ražošanas periodā (1925–1927) tika izgatavoti 855 eksemplāri jeb pieckārt vairāk nekā R 37, apliecinot, ka pēc plaši izmantojama motocikla par saprātīgu cenu, kas tika būvēts pēc tiem pašiem principiem, pēc kuriem lielākie modeļi, bija nopietns pieprasījums.
Taču, lai cik panākumiem bagāts būtu bijis viencilindra R 39, BMW jau strādāja pie citiem plāniem, un jau drīzumā tika sagaidīts jauns, aizraujošs BMW motocikls, ko pasaule iepazina ar R 42 vārdu. Radīts, lai nomainītu oriģinālo R 32, tas kļuva par milzu sasniegumu, pārdošanas rezultātiem pārsniedzot trīs iepriekšējo modeļu panākumus kopā. Bet tas jau ir cits stāsts…