Dace Raciborska, Seesam Insurance AS Latvijas filiāle, |
Neraugoties uz to, ka pavasaris šogad neierasti kavējas, motosezonas oficiālā atklāšana netiks pārcelta uz vēlāku laiku. Tā notiks kā ierasti – aprīļa pēdējā sestdienā, kad uz ceļiem centīsies izbraukt gandrīz katrs, kura rīcībā ir tehniskā kārtībā esošs braucamais. Tāpēc vietā atgādinājums, ka ikvienam motocikla, kā arī motorollera vai mopēda īpašniekam, kas piedalās satiksmē, ir nepieciešams iegādāties OCTA polisi.
Kā liecina LTAB apkopotie pagājušā gada vasaras dati, OCTA polises bija iegādātas 43 % jeb vairāk nekā 18 000 no visiem 42 183 reģistrētajiem motocikliem (šajā skaitā iekļauti arī tricikli, kvadricikli un mopēdi).
Lai gan Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā noteikts, ka OCTA polise jāiegādājas ne tikai motociklu īpašniekiem, bet arī mopēdu un motorolleru īpašniekiem, ja viņa spēkratu motora tilpums ir līdz 50 kubikcentimetriem – šī prasība ir spēkā no 2011. gada rudens –, tomēr ne viens vien braucējs, kas uz ceļa aizturēts par braukšanu bez spēkā esošas OCTA apdrošināšanas, aizbildinājies, ka nav zinājis par tādu likuma normu. Vai braucēji šos stāstus sadomā, cerot uz policistu apžēlošanos, vai arī tā patiešām bijusi likuma grozījumu nezināšana – to būs pagrūti noskaidrot. Un tāpēc ir vietā vēlreiz atgādināt, ka katram motocikla, motorollera un mopēda īpašniekam, pirms izbraukt uz ceļa, ir jānoslēdz līgums ar apdrošinātāju, iegādājoties OCTA polisi. Likuma un satiksmes loģiskā formula ir vienkārša: ja braucējs, neatkarīgi no tā, vai viņš ir automašīnas, motocikla, motorollera vai mopēda vadītājs, izraisa satiksmes negadījumu, tajā cietušajiem ir tiesības pieprasīt atlīdzību no zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa OCTA apdrošinātāja.
Apdrošinātāju prakse liecina, ka tieši aprīļa vidus ir laiks, kad motociklu OCTA polises tiek pirktas visaktīvāk. Ņemot vērā, ka aktīvā motosezona parasti ilgst apmēram pusgadu, tad arī OCTA polises bieži vien tiek iegādātas uz sešiem vai deviņiem mēnešiem. Taču pēdējo gadu laikā vērojams, ka braucēji aizvien biežāk izlemj iegādāties motociklu OCTA polisi visam gadam.
Pagājušajā gadā gandrīz 28 % no visiem gada laikā noslēgtajiem OCTA līgumiem motocikliem un mopēdiem tika noslēgti tieši aprīlī, kad mēneša laikā Latvijā tika iegādātas gandrīz 7000 motociklu OCTA polises. Sekojot reģistrēto spēkratu iegādes statistikai un polišu iegādes dinamikai, apdrošināšanas eksperti prognozē, ka šā gada aprīlī motociklu īpašnieki iegādāsies apmēram 7500 OCTA polišu, kas ir par apmēram 10 % vairāk nekā pagājušā gada aprīlī.
Satiksmes negadījumi, kuros iekļūst motocikli, biežāk notiek aktīvās motosezonas laikā vasaras mēnešos, jo īpaši jūlijā. Gada aukstajos mēnešos, kad motocikli satiksmē piedalās daudz mazāk, apdrošinātāji attiecīgi saņem maz atlīdzības pieteikumu no motociklu īpašniekiem par negadījumos ciestiem zaudējumiem. Tāpat likumsakarīgi, ka satiksmes negadījumu īpatsvars, kuros iekļuvuši motociklisti, salīdzinoši augstāks ir vietās ar dzīvu satiksmi – aptuveni 2/3 no negadījumiem, kuros cietuši motociklisti vai tikuši bojāti motocikli, notikuši Rīgā.
Par lielāko riska grupu starp motociklistiem tiek uzskatīti braucēji vecumā līdz 22 gadiem – negadījumos katru gadu cieš gandrīz 4 % no viņiem. Par gados jauno braucēju galveno problēmu satiksmes eksperti min mazo braukšanas praksi. Šāds pieņēmums uzskatāms par visnotaļ ticamu, jo starp motociklistiem vecuma grupā no 23 līdz 27 gadiem negadījumos cietušo skaits vidēji ir tikai 1,6 % gadā. Vēl drošāk brauc motociklisti, kas ir vecāki par 28 gadiem – no viņiem negadījumos iekļūst vidēji 1 % gadā. Un šī arī ir lielākā motobraucēju grupa. Tas atspoguļojas arī apdrošināšanas statistikā – visvairāk polišu iegādājas motociklisti vecuma grupā no 28 līdz 37 gadiem.
Apdrošināšanas eksperti pirms OCTA polises pirkuma iesaka rūpīgi pārdomāt termiņu, uz kuru slēgt apdrošināšanas līgumu. Apdrošinātāju līdzšinējā pieredze liecina, ka diezgan daudzi klienti, kas agrā pavasarī iegādājušies polisi uz sešiem mēnešiem, vēlas braukt ar motociklu arī vēlākā rudenī, tāpēc ir spiesti pirkt vēl vienu polisi uz trīs mēnešiem, kas ir īsākais periods, uz kuru var slēgt OCTA līgumu. Ekonomiski izdevīgāk ir sezonas sākumā slēgt līgumu uz deviņiem mēnešiem vai iegādāties polisi visam gadam.
Pērn apdrošinātājiem kopumā tika iesniegti 256 pieteikumi par ceļu satiksmes negadījumiem, kurus izraisījuši motociklu un mopēdu vadītāji. Šajos negadījumos cietušajiem atlīdzībās kopumā tika izmaksāti gandrīz 144 000 latu. Vidējā apdrošināšanas atlīdzība, kas izmaksāta par motocikla vai mopēda izraisītu ceļu satiksmes negadījumu, ir aptuveni 560 lati.
Svarīgi atcerēties, ka sods par braukšanu bez OCTA polises mopēdiem ir no 20 līdz 40 latiem, bet motocikliem un pārējiem transporta līdzekļiem – no 60 līdz 80 latiem.