Par motobraukšanu ir sagatavots lērums dažādu rakstu, žurnālu, grāmatu. Šoreiz vēlos atzīmēt vienu tēmu no šiem rakstiem - Droša motobraukšana. Ne jau pirmo reizi būs dzirdēts viedoklis, ka veids kā iemācīties labi (tai skaitā arī droši) braukt ar moto ir – braukt.
Tātad vajadzīga prakse un situāciju izbaudīšana uz savas ādas. Un noteikti, ka katram, iesācējs vai braucējs ar stāžu, ir savu piedzīvojumi, tips-and-tricks un viedoklis kā ir labāk un pareizāk.
Es vēlos pieturēties pie kādas no tautas gudrībām, ka cilvēki mācās no savām kļūdām, bet gudri cilvēki – no citu kļūdām. Labi, ka pēc šāda uzskata ir vadījies arī grāmatas „Street Strategies” autors David L.Hough, kurš ir slavens ar to, ka, laikam, jau pirmais pasaulē, apkopojis tipiskākās motobraukšanas situācijas, tai skaitā kļūdas, un sniedz savus ieteikumus, kā no šīm kļūdām izvairīties.
Šeit piedāvāju savu interpretāciju tulkojumam par minētā autora grāmatā aprakstītajām situācijām. Paredzams, ka situāciju apraksts tiks publicēts regulāri, lai Drošas moto braukšanas tēma tiktu popularizēta arī šajās aprindās. Tā kā mans tulkojums ir „interpretācija”, tad papildināšu to arī no savas praktiskās pieredzes.
1.Nezaudēt uzmanību starp krustojumiem.
Jūs mierīgi brauciet pa klusu ieliņu, kādā no dzīvojamiem rajoniem. Satiksme nav intensīva un laika apstākļi un redzamība ir lieliska. Piebraucot pie viena no krustojumiem mierīgi piebremzējiet, uzmanīgi apskatoties apkārt, un konstatējat, ka braukšanas ir droša, mierīgi turpiniet ceļu tālāk. Nākamajā kvartālā ceļa malās ir noparkotas mašīnas un jūs braucat tām garām, kad pēkšņi izbrauktuvē no pagalma, starp 2 noparkotām automašīnām parādās automašīna un izbrauc līdz pus joslai jums tieši priekšā.
Tad pamanot jūs, tur arī apstājas. Precīzi bremzējot uz laba seguma jums izdodas samazināt ātrumu tik tālu, ka kontakts ar mašīnu ir nenozīmīgs. Jūs pat paliekat uz motocikla stāvot ar kājām uz zemes, priekšējo riteni piespiestu pie auto spārna.
Jūs veiksmīgi izvairījāties no avārijas, tomēr, sirdī saglabājas nemiers, vai dakša nav nedaudz saliekta, un par to, kā šāda situācija vispār varēja gadīties.
Krustojumi ir bīstami un attiecībā uz krustojumu šķērsošanu viss tika izdarīts atbilstoši un pareizi, tomēr jāatceras, ka arī izbrauktuves no pagalmiem pēc būtības ir krustojumi. Tikai tie ir sliktāk pārskatāmi, jo bieži tos aizsedz automašīnas. Statistika attiecībā uz šo avāriju veidu norāda, ka 13% moto avāriju notiek pie izbrauktuvēm no pagalma. Braucot garām šādām izbrauktuvēm, šķērsojiet tās it kā tie būtu krustojumi. Samazinot ātrumu un sagatavojoties bremzēšanai, turot pirkstus uz bremzes. Izvēlieties tādu atrašanās vietu uz brauktuves, kas ļauj jums labāk pārskatīt priekšā notiekošo.
2. Slidenie ceļa apzīmējumi
Nobraucot no autostrādes, lai saglabātu labi uzņemto ātrumu jūs uzdodiet „ieguldiet” motociklu nobrauktuves virāžā. Tuvāk pie uzbraucamā ceļa ir jāpiebremzē, lai palaistu braucošās mašīnas. Šķērsojot baltos ceļa apzīmējumus, vēl slīpumā esot jūs nometiet gāzi un sāciet viegli piebremzēt, kad pēkšņi priekšējais ritenis izslīd. Atlaižot bremzi priekšējais ritenis atjauno saķeri ar ceļu, bet tad pēkšņi sāk slīdēt pakaļējais. Ātrums jau ir samazināts, un „higside” nesanāk, tomēr cīnoties ar vadāmību jūs izbrauciet tālu uz galvenā ceļa. Labi, ka automašīnas pamanīja motociklu un piebremzēja, lai palaistu jūs.
Ceļa apzīmējumus bieži izgatavo no uzklāta, slidena materiāla. Īpaši slidens tas paliek lietus laikā. Izvairieties no braukšanas pa ceļa apzīmējumiem, it īpaši bremzēšanas, vai uzsākšanas manevru laikā.
Ar cieņu, Motopower lasītājs- Sasha