Goblins- MOTOpower lasītājs un braukšanas instruktors, |
Moto sezona ir atsākusies un tāpēc šajā aprakstā būs daži ieteikumi, kurus būtu vērts ņemt vērā gan motobraucējiem, kuri ir ieguvuši A kategoriju pagājušajā rudenī, gan arī tiem, kuri brauc jau vairākus gadus.
Tātad, kā mēs zinām, tad visi motociklisti dalās divās pamatkategorijās:
1. kategorija – tie, kas jau ir nokrituši ar moci;
2. kategorija – tie, kas drīzumā nokritīs ar moci.
Daži ieteikumi, kurus ir vērts atcerēties braucot pavasarī.
Sāksim ar to, ko „Latvijas valsts ceļi” sauc par pret slīdes materiālu, jeb tautas valodā runājot, smiltis. Smiltis, kūstot sniegam un ledum, sakrājas uz asfalta un automobiļi, braucot pa ielu, sastumj tās gar malām un uz brauktuves vidu, kā arī smiltis sakrājas uz sadalošajām joslām. Uzspīdot pirmajai pavasara saulei, daudzi no mums izlemj izmest kādu apli, jeb uzsākt sezonu ar nelielu izbraucienu pa pilsētu. Tā braucot un priecājoties par pavasara silto sauli, motobraucējs nepaskatās uz ceļu un, veicot kārtējo labo vai kreiso pagriezienu, mocis saslīd un tālākais jau ir atkarīgs no pieredzes un motocikla ar kādu Jūs dotajā brīdī braucat.
Lai izvairītos no šādām situācijām, centieties sekot ceļa stāvoklim! Varbūt ir vērts atstāt nedaudz lielāku intervālu gan līdz automobilim, kurš stāv brauktuves malā, gan arī līdz brauktuves malai, lai varētu droši veikt pagriezienus. Tāpat būtu jāatceras, ka apsteidzot automobiļus vai braucot starp rindām var nākties straujāk piebremzēt un šādā situācijā, saslīdot motociklam, Jums ir liela iespēja aizķert blakus braucošo auto un beigās nokrist.
Ja nav citas manevra iespējas un ir pagriezienā jābrauc pa smiltīm, kas sabērtas uz asfalta, tad motociklistam būtu jāsamazina ātrums līdz vietai, kur sākas smilšainais segums, jāpārslēdz pārnesums un jāpacenšas pagriezienu izbraukt ar vienmērīgu ātrumu.
Vēl viena lieta, ko der atcerēties- pavasarī ir peļķes. Nelielās peļķes vakaros sasalst un, braucot ceļa pagriezienā, Jūs attopaties guļot zemē uz asfalta. Mēģinot piecelties kājās, Jūs otrreiz paslīdat un tikai tad saprotat, ka uz ceļa ir ļoti plāna ledus kārtiņa- saucamais „Melnais ledus”. Pie tam, kad naktis ir aukstas un no rīta ir vismaz +10 grādi, atceraties, ka, kaut arī no rīta ir saulīte un silts, asfalts vēl nav paspējis uzsilst, kas samazina saķeri, tāpēc no rīta puses brauciet uzmanīgāk kā dienas laikā.
Iespējams, ka labākais risinājums ir pavasarī nebraukt vēlu vakaros un agros rītos, bet ierobežot sevi un izmantot moci tikai pa dienas vidu.
Pilsētā ir sastopamas diezgan pamatīga izmēra peļķes. Saprotams, ja Jūs esat pārliecināti, ka zem tās ir gluds asfalts, tad pietiks ar ātruma samazināšanu. Ja jūs neesat pārliecināti par to, kas atrodas zem peļķes, tad pareizāk būtu to apbraukt. Ja tas nav iespējams, tad samaziniet ātrumu un piecelieties kājās un brauciet tai cauri, cenšoties braukt ar vienmērīgu ātrumu.
Ja Jums ir nepieciešams bremzēt tieši peļķē, tad atcerēsimies, ka pareizākais risinājums būs vienmērīga bremzēšana ar abām bremzēm vienlaicīgi. Ja Jūsu mocim ir ABS, tad droši spiežam abas bremzes līdz galam.
Der arī atcerēties, ka slapjas tramvaja sliedes un bruģis ir ievērojami slidenāki par slapju asfaltu, tāpēc šķērsojot tās, cenšaties to darīt uzmanīgi un tā, lai mocis atrastos pēc iespējas lielākā leņķī attiecībā pret tām. Sevišķi to der ievērot pārkārtojoties pa labi no tramvaja sliedēm. Slapjas un aukstas sliedes ir tikpat slidenas kā ledus! Arī baltās, joslu sadalošās līnijas ir slidenas, īpaši slapjā laikā.
Par cik Latvijas Republikā auto un moto vadīšanas kultūra vēl ir izaugsmes posmā, tad būtu ieteicams atcerēties, ka autovadītāji pavasarī vēl nav pieraduši pie močiem, kas mēģina tos apbraukt vai izbraukt pa vidu starp rindām.
Motociklistam der atcerēties dažas lietas:
a) apbraucot automobiļus, censties nebraukt auto spoguļa neredzamajā zonā;
b) nebraukt kravas auto labajā pusē. Ja savādāk nav iespējams, tad atstājam maksimāli iespējamo intervālu;
c) ja Jūs, sēžot uz moča, redzat autovadītāja seju, tad paskatoties spogulī viņš jūs redzēs;
d) centieties būt redzami priekš citiem satiksmes dalībniekiem;
e) braucot starp automobiļiem nevajag „lidot”... pilnīgi pietiks ar ātrumu, kas būs par 10 – 15 km/h lielāks;
f) braucot pa pilsētu, turam pirkstus uz bremžu un sajūga sviras... tas ievērojami samazina bremzēšanas ceļu;
g) izbraucot no garāžas vai stāvvietas; vienmēr paskatāties vai riepās nav samazinājies spiediens un, uzsākot braukšanu, dažas reizes laideni piespiežam bremzes, lai pārliecinātos, ka viss ir kārtībā;
h) atceramies izslēgt virzienrādītāju! Nevajag maldināt citus par manevriem, ko jūs netaisāties veikt.
Lai visiem labi braucās pavasarī un atcerēsimies, ka lielākā daļa no mums brauc gan ar automobili, gan ar moci, tāpēc būsim iecietīgi viens pret otru!
Raksta autors: Goblins – MOTOpower lasītājs un moto braukšanas instruktors. (Tālr.: 26094850)