BMW Motorrad Concept 6. Pievilcība, pārākums un braukšanas komforts ar sešiem cilindriem

"BM Auto" BMW oficiālais izplatītājs Latvijā,
22-11-2009

Sešu cilindru motori vienmēr ir bijuši īpaši pievilcīgi, piedāvājot ne tikai izcili vienmērīgu un izsmalcinātu darbību, bet arī izcilu jaudu un veiktspēju, kā arī patiesi emocionālu braukšanas baudu gan ar automobiļiem, gan – šajā gadījumā – ar motociklu. Turklāt sešu cilindru rindas motora tipiskā turbīnai līdzīgā skaņa nav salīdzināma ne ar ko. BMW automobiļu sešu cilindru rindas motori sajūsmina autobraucējus jau vairāk nekā septiņus gadu desmitus.

Izdomas bagātie inženieri vairākkārt mēģinājuši piedāvāt sešu cilindru rindas motora aizraujošās iespējas arī motociklu cienītājiem. Taču, lai gan daži sešu cilindru rindas konfigurācijas motori ir tikuši uzstādīti motocikliem gan gareniski, gan šķērsām, tie tomēr neatrada paliekošu vietu sērijveidā ražotajos vai sacīkšu motociklos.

Atkarībā no uzstādīšanas virziena sešu cilindru rindas motors neizbēgami ir ļoti garš vai ļoti plats, izraisot sarežģījumus ar ritošo daļu, svara sadalījumu un smaguma centru. Vēl viens trūkums bija daudz lielākais motora svars, ko nespēja kompensēt papildu jaudas ieguvums.



BMW Concept 6 tagad pierāda, ka sešu cilindru rindas motors, izmantojot visjaunākās konstrukcijas un ražošanas tehnoloģijas priekšrocības, var ne tikai būt unikāli prestižs, bet arī nodrošināt izcilu braukšanas dinamikas standartu.

Jaunais BMW sešu cilindru rindas motors jau tuvākajā nākotnē ļaus paplašināt K-Series piedāvājumu. Pirmais modelis būs inovatīvs un grezns BMW šosejas motocikls. Atbilstoši BMW K-Series tradīcijai šis, protams, būs īsts savas klases līderis.

Īpaši kompakts un dinamisks sešu cilindru motors

Sākuma punkts jaunā sešu cilindru rindas motora dinamiskajai ienākšanai jaunajā BMW Motorrad Concept 6 modelī, protams, bija motora īpaši kompaktā forma un konfigurācija. Tas ir par apmēram 100 mm plānāks nekā visi iepriekšējie sērijveida sešu cilindru motori un tikai mazliet platāks nekā liela tilpuma četru cilindru rindas motori, kas būvēti pēc tradicionālās tehnoloģijas.

Platuma samazinājums panākts galvenokārt, pateicoties mazliet mainītam virzuļa diametram: virzuļa gājiena attiecībai ar salīdzinoši garu virzuļa gājienu un ļoti mazām atstarpēm starp cilindriem. Lai panāktu šo ļoti kompakto konfigurāciju ar minimālu platumu, elektriskās papildierīces un to piedziņas komponenti ir novietoti aiz kloķvārpstas atvērtajā platībā virs transmisiijas.



Visās jomās izmantotās augsto tehnoloģiju vieglās konstrukcijas ļauj jau no pašiem pamatiem panākt jaunajam motoram salīdzinoši nelielu svaru. Būtiskākie komponenti šajā kontekstā ir divas dobi urbtas sadales vārpstas un ļoti vieglie savienotājstieņi. Motora konfigurācijas un izvietojuma nodrošinātā perfektā masu kompensācija jaunajā sešu cilindru motorā novērš nepieciešamību pēc līdzsvara vārpstas un tās piedziņas elementiem, kas atkal nozīmē mazāku svaru un vienmērīgāku gaitu.

Šajā izvietojumā Concept 6 sešu cilindru rindas motors seko labi zināmajam K 1300 modeļu sērijas četru cilindru rindas motoram, atkal novietojot cilindrus par 55° slīpi uz priekšu. Tas nodrošina ne tikai zemu smaguma centru, bet arī ļoti labu svara sadalījumu, kas sportiskos apstākļos ir vitāli svarīgs elements, kas nodrošina precizitātes sajūtu un skaidru motocikla priekšgala atsaucību. Vēl viena priekšrocība ir arī tāda, ka slīpi novietotais motors atbrīvo vairāk vietas aerodinamiski novietotajam ieplūdes kolektoram tieši virs motora un ļauj izveidot ideālu rāmja profilu konfigurāciju, sekojot jaudas plūsmai.



BMW Motorrad Concept 6 sešu cilindru rindas motors ir aprīkots ar sausā kartera eļļošanu. Šī tehnoloģija ir ne tikai uzticamāka pat ekstrēmos apstākļos, bet arī ļauj saglabāt kloķa apvalku īpaši zemu un plakanu, novietojot motoru zemāk un koncentrējot masas ap smaguma centru. Atsakoties no eļļas kartera, motoru var novietot daudz zemāk nekā tradicionālajā izvietojumā.

Eļļas rezervuāru nodrošina motora bloka aizmugurē integrēta eļļas tvertne. Tas ļauj atteikties no atsevišķas tvertnes, atkal palīdzot padarīt visu motoru vēl kompaktāku un līdz minimumam samazināt svaru.

Maksimāls pārākums gaitas izsmalcinātībā un veiktspējā

Jaunais motors, kas speciāli izstrādāts un izvietots kā sešu cilindru rindas motors, atklāj vēl nebijušas dimensijas motobraukšanā pārākuma, jaudas rezervju, veiktspējas un gaitas izsmalcinātības jomā.

Jaunā sešu cilindru motora jauda būs apmēram tādās pašās robežās kā BMW 1,3 litru četru cilindru rindas motoriem. Turpretī griezes moments būs daudz augstāks, pat salīdzinājumā ar vislielākajiem motociklu motoriem, šādu iespaidīgu muskuļu spēku panākot cita starpā ar motora tilpumu, kas būs vismaz 1,6 litri.

Arī motora jaudas un veiktspējas rādītāji ir tikpat iespaidīgi, piedāvājot 130 Nm vai 96 lb-ft griezes momentu jau pie 2000 rpm vienlaikus ar apgriezienu palielināšanu gandrīz līdz 9000 rpm – šosejas motociklu segmentā unikālu dinamikas potenciālu. Jau tas vien raksturo Concept 6 motoru kā ideāli piemērotu visdažādākajiem motocikliem.



Jauni standarti saderībā ar vidi un visaptverošā ekonomijā

Concept 6 demonstrē sešu cilindru motora piedziņas sistēmas absolūto pārākumu arī ekoloģijas un ekonomijas jomā. Degvielas patēriņš šim sešu cilindru motoram, kas standarta komplektācijā aprīkots ar pilnībā kontrolētu katalītisko konvertoru, ir zemāks nekā salīdzināmam četru cilindru motoram parastos šosejas braukšanas apstākļos. E-gas tehnoloģijas (ride-by-wire jeb elektroniskās akseleratora vadības sistēmas) izmantošana nodrošina vēl lielāku potenciālu degvielas ekonomijas un braukšanas dinamikas uzlabošanai dažādos braukšanas režīmos un apstākļos. Un pēdējais, bet ne mazsvarīgākais šajā kontekstā – Concept 6 sešu cilindru rindas motors nodrošina ilgus intervālus starp apskatēm, pateicoties kausiņ tipa kompensatoriem, kas kontrolē motora vārstus.

Dinamisks un jaudīgs dizains Café Racer stilā

Pārākums un dinamisms ir spilgti izteikti arī Concept 6 aizraujošajā dizainā, un tāpat kā vienmēr arī šis BMW Motorrad projekts ir kas vairāk nekā “tikai” mēģinājums izveidot vēl līdz šim neredzētu motociklu.

Tāpēc BMW Motorrad dizaineri, strādājot pie Concept 6, arī šoreiz koncentrējuši uzmanību uz tehnisko funkcionalitāti un kvalitāti, neaizmirstot arī emocionālo elementu, kas vieno cilvēku un tehniku. Viņu likums ir pavisam vienkāršs – motociklam jābūt ne tikai nevainojami funkcionālam, bet arī emocionāli pievilcīgam itin visos aspektos. Īsi sakot – tam jābūt patiesi aizraujošam.

Tieši tāpēc Concept 6 dizainā īpaša uzmanība pievērsta jaudīgajam sešu cilindru rindas motoram, kas ir šī motocikla sirds. Concept 6, kas iecerēts kā motociklu būves klasisku un mūsdienīgu stila elementu apvienojums ar garu priekšgalu un īsu pakaļgalu, sasaucas ar leģendārā Café Racer dizaina valodu. Motoru ieskauj jaudīgie un muskuļainie korpusa elementi, kas pārklāti ar īpašu platīna krāsu, ar patiesu lepnumu izceļot to no visiem skatupunktiem.

Gludās un plūstošās līnijas nodrošina pilnībā organisku motora integrāciju motocikla korpusā, vienlaikus radot spēcīgu, satraucošu un dinamisku kontrastu ar priekšgala un pakaļgala asajām kontūrām.

Labi zināmais BMW Motorrad jaunāko modeļu dizaina elements – tā saucamais Split Face – gludi stiepjas no priekšējā vējstikla līdz pat degvielas tvertnei, kas izgatavota no oglekļa šķiedras, vēlreiz apstiprinot Concept 6 augstos tehnoloģiskos standartus un interesanti kontrastējot ar alumīnija ārējo korpusu ar baltajām joslām. Ar Split Face panākto dalījumu trīs sekcijās priekšgalā vēl vairāk uzsver LED priekšējais lukturis, kas horizontāli integrēts motocikla korpusā stieņa formā, un šaurais LED aizmugures lukturis, kas stiepjas tālu uz augšu sēdekļa paaugstinājumā.

Concept 6 jaudīgumu un pārākuma iespaidu vēl vairāk izceļ sešu kameru izpūtēja sistēma kopā ar sānu caurulēm un izteiksmīgās ieplūdes caurules, kuras arī ir pārklātas ar platīna krāsu. Savukārt aerodinamiskie komponenti, piemēram, motora spoileris ar diviem galiem un no jaunā S 1000 RR Supersports dizaina aizgūtie gaisa apteces elementi, veiksmīgi apvieno funkcionālas un skaidri saskatāmas tehnoloģijas ar pārējo korpusa elementu dizaina gludajām un plūstošajām līnijām.

Inovatīva piekares tehnoloģija un aprīkojums

BMW Motorrad Concept 6 piekari veido vieglmetālu sakausējuma tilta rāmis un Duolever un vieglais Paralever balsti, kas tur un vada priekšējos un aizmugures riteņus. 17 collu HP kaltie riteņu diski un īpaši lielā bremžu sistēma ar sešu virzuļu fiksētajām skavām uzsver jaunā motocikla sportisko izskatu un augsto tehnoloģisko līmeni.



Concept 6 un tā spēka piedziņas izcilo pārākumu atspoguļo arī tādas detaļas kā instrumentu panelis, kas speciāli ieturēts minimālisma stilā, tomēr pilnībā aprīkots ar visiem nepieciešamajiem instrumentiem un mēraparātiem. Tā kā braukšanas ātrums tiek skaidri parādīts digitālā displejā, panelī vairs nav tahometra, kas vairs nav nepieciešams, pateicoties izcilajai jaudas padevei visos ātrumos. Tāpēc tradicionālā tahometra vietā LED displejs rāda vadītājam, cik liels griezes moments ir pieejams katrā noteiktā laikā.