ECE paziņo par lielām izmaiņām motociklu ķiveres drošības noteikumos. Divās desmitgadēs daudz kas var mainīties. Bet ne, motociklu ķiveru drošības pasaulē .
Pašreizējie ECE 22.05 noteikumi ir spēkā kopš 2000. gada - un kopš tā laika nav mainījušies testi, kas pārliecinās, ka jūsu ķivere pasargās jūs avārijas laikā.
Bet tas viss šajā gadā mainīsies, jo ECE organizācija atjaunina noteikumus par ķiverēm no ECE 22.05 uz jaunu ECE 22.06 standartu.
Pirmkārt, ātrs skaidrojums par ECE un normu 22.05.
Tagad, kaut arī daudzi cilvēki domā, ka “ECE” ir Eiropas Savienības organizācija, tā faktiski ir Apvienoto Nāciju Organizācija, un tai nav nekā kopīga ar ES.
Pilns nosaukums ir “Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomikas komisija”, un tās dalībnieku sarakstā ir tādas valstis, kas nav ES dalībvalstis, piemēram, Izraēla, Kazahstāna, Kanāda un ASV.
Tātad - ECE ir ANO institūcija, kas rūpējas par daudziem noteikumiem, kas nepieciešami mūsdienīgai dzīvei, ieskaitot transportu, kas nozīmē, ka motociklu drošības ķiveres ietilpst tās kompetencē.
22.05 noteiktais noteikumu kopums parādījās šī gadsimta sākumā, un kopš tā laika braucējiem ir nodrošināts ar likumu noteikts drošības līmenis.
Bet biedri dažu pēdējo gadu laikā strādā pie jauna noteikumu kopuma, un tos drīzumā paredzēts ieviest - iespējams, kādā brīdī šovasar.
Kas mainās 22.06.
Atjauninātajiem reģistriem ir divi galvenie virzieni.
Pirmkārt, tiek pastiprināti trieciena testi, kas ir ķiveres standartu pamatā. Šie testi ietver ķiveres uzlikšanu uz manekena testa “galvu”, kuras iekšpusē ir sensori, kas mēra spēka daudzumu, kas trieciena laikā tiek pārnests caur ķiveri.'
Pēc tam testa ķivere / galviņa pārī noteiktā ātrumā tiek nolaista uz cietās pārbaudes laktas un izmērīti rezultāti.
Pēc standarta 22.06 šie trieciena testi tiks veikti ar plašāku ātrumu diapazonu (gan lielāku, gan zemāku nekā šobrīd) un vairākos ķiveres ārējā apvalka punktos.
Tagad zemāka ātruma testi izklausās mazliet pretrunīgi - kāpēc gan jūs gribētu redzēt, vai ķivere var pārvaldīt vieglākus sitienus?
Faktiski ir veikti daži pētījumi, kas liek domāt, ka dažas ķiveres, kuras labi darbojas ar lielāku trieciena enerģiju, var būt mazāk droša uz mazākiem triecieniem, jo struktūra ir pārāk stīva, lai deformētos un pareizi absorbētu enerģiju.
Avārijas laikā ķiveres bieži piedzīvo tā dēvētos “sekundāros triecienus”, kad braucējs krītot atsitas un, iespējams, notiek virkne sitienu no ceļa,tiem kļūstot pakāpeniski vieglākiem.
Pārbaudot šīs zemākas enerģijas triecienus, pārliecināsies, vai ķivere ar tām efektīvi tiek galā.
Jauns trieciena tests
Pastāv arī jauna veida trieciena pārbaude, kuras mērķis ir aplūkot rotācijas spēkus, ko avārijā veic ķivere.
Asā, pagriežamā kustība, kas rodas, braucēja galvai atsitoties ar triecienu no cietas virsmas, šķiet, smadzenēm nodara lielāku kaitējumu, nekā tika domāts iepriekš, un jaunajos testos apskatīts, cik labi ķivere samazina šos postošos rotācijas triecienus.
Ķivere un testa galva leņķī tiek nolaista uz malējās plaknes, un jaunie sensori mēra rotācijas paātrinājumu galvas iekšpusē.
Ķiveres, kas ir gludākas ar apaļāku ārējo apvalku, šeit būtu jādarbojas labāk, jo tās “neķersies” pie malas, un gudrs oderējuma dizains var arī samazināt rotācijas kustību, kas tiek pārnesta no ārējā apvalka uz braucēja galvaskausu.
Izmaiņas ķiveres tehnoloģijā
Otra galvenā testa atjauninājumu daļa ir saistīta ar ķiveres tehnoloģijas izmaiņām kopš 2000. gada.
Šajā laikā ir kļuvušas izplatītas tādas lietas kā nolaižamie priekšējie žokļi, iekšējie saules aizsargi, Bluetooth austiņas,video kameras un citas papildierīces, taču to ietekme uz ķiveres darbību nav skaidra.
Tātad līdz 22.06. Testētāji pārbaudīs flip Up ķiveres ar zoda stieņiem dažādās pozīcijās un pārbaudīs arī ķiveres ar visiem oficiālajiem papildaksesuāriem.
Ja aizsargķiveres ražotāja firma piedāvā, piemēram, iebūvējamu intercom sistēmu, iekšējos skaļruņus vai mikrofonu ar 22.06 stāšanos spēkā tiks apskatīts, vai tie ietekmē ķiveres testa rezultātus.
Acīmredzot nebūtu praktiski pārbaudīt katru tirgū pieejamos papildinājumu ar katru ķiveri, tāpēc šīs pārbaudes attiecas tikai uz oficiālajiem aksesuāriem, kurus ķiveru firmas piegādā noteiktiem modeļiem.
Viziera (aizsargstikla) noteikumi
Visbeidzot ir daži nelieli atjauninājumi ķiveres viziera noteikumiem 22.06. To trieciena pārbaude, kas būtībā imitē liela ātruma triecienu no akmens uz automaģistrāles vai tamlīdzīgiem, standarts tiek palielnāts ar lielāku trieciena ātrumu.
Arī "road legal" likumīgi homoloģēti tumšie aizsargstikli, kas apzīmēti ar “Tikai dienas lietošanai”, tagad var būt nedaudz tumšāki - līdz 35 procentiem no 50% gaismas caurlaidības. Iekšējie saules aizsargi tagad varēs būt tumšāki, taču tie būs jāizmanto arī ar lielo stiku nolaistu.
Tas par jauno standartu - bet kad ECE 22.06 apzīmējums parādīsies uz mūsu iegādātajiem ķiverēm un vai 22.05 standarta ķiveres joprojām varēs iegādāties?
Jaunie noteikumi ir gaidāmi rīz, un, iespējams spēkā stāšanās sākums ir šī vasara (2020. gads). Kopš tā brīža tirgotājiem būs doti trīs gadi, lai pārdotu 22.05 ķiveres, un jāpāriet uz 22.06 standarta apstiprinātajām ķiverēm.
ECE 22.05 marķētās ķiveres, protams, paliks likumīgas - tāpēc nav jāmaina visas vecās nav jāmet ārā. Ir arī vērts atcerēties, ka daudzas pašreizējās 22.05 apstiprinātās ķiveres droši vien izturēs 22.06 bez jebkādām izmaiņām - īpaši augstākās klases modeļi un lielākie,zināmāki zīmoli.
Tātad, ja jums ir augstas kvalitātes pašreizējā 22.05 ķivere, jūs droši vien būsiet tikpat lielā drošībā kā ar 22.06 ķiveri. ECE testi ir paredzēti, lai noteiktu likumā noteikto “pamatlīmeni” pamata drošības rādītājiem, un daudzas ķiveres uzrāda daudz augstāku tās līmeni nekā prasītie minimālie standarti.
Uz tirgotājiem tam nevajadzētu būt tūlītējai ietekmei, jo vecāki modeļi kādu laiku vēl tiks apstiprināti un var palikt pārdošanā. Galalietotājiem tas nozīmē, ka jauniem ķiveres dizainiem būtu jāpiedāvā lielāka aizsardzība nekā vecākajiem.