Skarbus vārdus no Jāņa dzirdēt var reti. Šoreiz motosportista, motobraucēja, MC „Stuntfighters” prezidenta Jāņa Rozīša sašutums ne pa jokam. Ir arī par ko. Ceļa posms Garkalne-Vangaži-Sēnīte šobrīd no valsts nozīmes maģistrāles ir pārvērties par Golgātu visiem autovadītājiem un to transporta līdzekļiem. Ikdienā mērojot šo posmu motocikla amortizācijas blīvslēgi ir jāmaina reizi mēnesī. Par auto remonta izmaksām klusēsim. XXI gs sākumā ekstratehnoloģijas ceļa dangu remontam izmantota nenosakāma, bitumam līdzīgas zaptes bagātīga atjaukšana ar šķembām. Tur nosvērtā motociklista sirds neizturēja.
J.Rozītis: „Atbrauc mototūrists no Vācijas, un puskrēslā vai naktī šeit, pie benzīntanka Vangažos, cenšas iegriezt savu moci, lai uzpildītu degvielu. Es jums demonstrēju, kā reāli tas izskatās, braucot ar ātrumu 20 km/h. Māku krist. Un man ir liela pieredze, arī sporta aizsargtērps. Tāds darbs un hobijs. Uzbraucot uz šīm šķembām vidēji pieredzējis motociklists vienkārši satraumēsies tā, ka sezona būs noslēgusies. Kurš veselā prātā šodien, ceļa līkumā kaisa šķembas un to vēl nosauc par remontu? Tas manā skatījumā ir idiotisms, kas robežojas ar kriminālatbildību. Motociklistam šāds ceļa remonts var maksāt veselību un, nedod Dievs, dzīvību”.
Lai demonstrētu šādu remontdarbu bīstamību motociklu vadītājiem, Jānis tvērās mocim pie ragiem un ceļa līkumā demonstrēja izslīdēšanu, kritienu.
J. Rozītis ”Kāpēc es to daru? Un kas vēl to darīs? Varbūt tad atbildīgās personas par šādu cūcību aizdomāsies, izpratīs, ka motobraucēja ģimenei šāds remonts var atnest sēru vēsti. Tāpēc vai nu tas ir idiotisms, vai apzināta bezatbildība. Abos gadījumos secinājumi jāizdara steidzami, kamēr nav noticis kas ļauns.”
Tāds ir jautājums augstu sēdošiem ceļa būves speciālistiem, kas ir vērtīgāks - cilvēka veselība, dzīvība vai nohaltūrēts darbs. Atrunas „...nav naudas”, neder. Ja nav – netaisām, bet šķembas ceļa līkumos izbērt ir noziegums.
Ministru kabineta noteikumi “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli” neparedz tādu bedru aizpildīšanas veidu asfalta segumā, kā aizpildīšanu ar piķi un akmeņu uzbēršanu.
Likums “Par autoceļiem”
15. pants. Autoceļu saglabāšana
(1) Lai nodrošinātu autoceļu saglabāšanu, ir aizliegts:
— veikt darbības, kuru rezultātā var tikt bojāti vai iznīcināti ceļa elementi;
— piegružot, piesārņot vai aizsprostot ceļa braucamo daļu, nomales, sadales joslas, ceļu inženierbūves un ceļu zemes nodalījuma joslu;
30. pants. Autoceļiem un ceļu inženierbūvēm nodarītā kaitējuma atlīdzināšana
(1) Juridiskās un fiziskās personas, kas nodarījušas kaitējumu autoceļam, ceļu inženierbūvēm vai satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem, tos bojājot vai iznīcinot, atlīdzina autoceļa īpašniekam nodarītos zaudējumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
31. pants. Valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts ceļi" un amatpersonu atbildība par autoceļu un ceļu inženierbūvju uzturēšanas noteikumu pārkāpšanu
[..]
(2) Amatpersonas par autoceļu un ceļu inženierbūvju uzturēšanas noteikumu pārkāpšanu vai par pasākumu neveikšanu, lai savlaicīgi aizliegtu vai ierobežotu satiksmi atsevišķos ceļa posmos, kuru lietošana var apdraudēt satiksmes drošību, sauc pie disciplinārās, administratīvās vai citas atbildības saskaņā ar likumu.
Paldies, Jānim par uzņēmību un drosmi, paldies Jāņa idejas atbalstītājiem no juridiskā aspekta, paldies problēmas ieskicētājiem. Nav jau pirmais gads!