Online
Pašreiz MOTOpower skatās 1 viesi un 1 reģistrēti lietotāji.
|
Tēma: Raksts: Antīko motoru eļļas
Autors | Ziņojums |
Niere | | Kopš: 08. Dec 2010
Ziņojumi: 8117
Braucu ar:
| Pēdējā eļļinieku profesionālajā žurnālā "Lube" izlasīju veselus trīs rakstus par vienmēr pretrunīgo tēmu, proti, par eļļām muzeja cienīgiem dzelžiem, tostarp motocikliem. Vienu no rakstiem pārtulkoju, jo to rakstījis eļļu ražotājs, kuram sortimentā daudz klasiskajiem motoriem domāti produkti.
Uzreiz brīdinu, ka nekā neesmu saistīts ar šo ražotāju un šī nav slēptā reklāma.
Pausto viedokli arī nebūtu jāuzskata par neapstrīdamu, jo raksts tomēr virzīts uz pārdošanas veicināšanu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Antīko, vintāžas un klasisko transporta līdzekļu eļļas
Klasisko transporta līdzekļu entuziastu vidē, aktuālāka par pareizas eļļas izvēli, izvēršas diskusija par dažiem būtiskiem jautājumiem. Taču lielākā daļa tīmeklī atrodamās informācijas netiek pietiekami pamatota ar pierādījumiem. Millers Oils ražo eļļas gan moderniem, gan klasiskajiem transporta līdzekļiem. Tātad ražotājs var sniegt pietiekamu informāciju par produktu atšķirībām.
Millers Oils tālruņa palīdzības dienests saņem 2000 zvanus mēnesī. Daudzi ir antīko motociklu, vieglo un pat smago automobiļu īpašnieki. Tiem visiem ir viena kopīga interese -atrast piemērotāko eļļu savam transporta līdzeklim.
Par laimi kompānijas klasisko transporta līdzekļu datu bāze uzsākta jau pašos iekšdedzes motoru pirmsākumā, sākot jau no 1900. gada.
Eļļu attīstību raksturo pirms 1960. gada ražotie motori, kuri tika darbināti ar SAE 40 un 50 viskozitātes eļļām. Kopš 60. gada motoru izstrādātāji sāka izmantot pirmās daudzpakāpju 20W-50 viskozitātes priekšrocības, kam sekoja 15W-40, 10W-40 un līdz pat mūsdienu 5W-30 viskozitātes klasei.
Eļļas plūsmas detaļu atstarpes klasiskajiem motoriem bija projektētas tā laika viskozitātes klasēm, tādēļ mūsdienu eļļām piemīt pārāk zema viskozitāte, lai nodrošinātu pietiekamu eļļas plēves izturību.
Tiklīdz esam noskaidrojuši piemēroto viskozitāti, vienlīdz svarīgi rast piemērotu eļļas piedevu formulējumu, kas atbilstu motora izstrādātāja eļļas filtrēšanas paņēmieniem. Vecāki motori ar nepietiekamu filtrācijas sistēmu vai vispār bez tās, kuri darbojas pēc daļiņu nosēdināšanas principa plūsmas neskartos kartera nostūros, jātīra pēc katriem 1600km.
Modernie motori, ar būtiski lielākiem apkopes intervāliem, satur cietās daļiņas suspensijā un nogādā tās līdz pilnplūsmas eļļas filtram, kas novērš tālāku daļiņu nonākšanu cirkulācijas sistēmā.
Disperģentu piedevas („šķīdinošas”) mūsdienu motoreļļās uztur jebkuras daļiņas suspensijā. Tomēr vecākas paaudzes motoriem nepieciešama eļļa, kas nesatur disperģentu piedevas. Izmantojot mūsdienu motoreļļas antīkajos motoros, riskējam ar nodiluma daļiņu bloķētu kontūru, kas var novest līdz katastrofālam eļļas trūkumam sistēmā.
Mūsdienu eļļas filtri spēj izfiltrēt līdz pat 3 mikronu mazas daļiņas, taču klasisko motoru sistēmas spēj atdalīt daļiņas, kas lielākas par 500 mikroniem (cilvēka acs redz virs 40 mikroniem). Tā kā disperģentu/dispersantus piedevas novērš daļiņu izsēšanos, jāizmanto eļļas bez vai nelielu šīs piedevas daudzumu.
Disperģenti tiek kombinēti ar deterģentu piedevām, lai uzturētu virsmas brīvas no lakveida un sveķainiem uzklājumiem, kur disperģenti notur tos suspensijā. Tas ir vienlīdz nevēlami gan motorā ar daļēju vai vispār bez jebkādas filtrācijas. Lai atbilstu antīko motoru prasībām, Millers Oils ražo sortimentu ar deterģentus/dispersantus nesaturošām vienpakāpes viskozitātes eļļām, kuras tomēr satur mūsdienām atbilstošas piedevas, kas novērš nodilumu, oksidāciju un koroziju.
Kopskats būtiski mainās tiklīdz motors ir pilnīgi atjaunots gluži kā jauns. Tā kā vēsturiski uzkrājušies nosēdumi ir novākti, droši var pāriet uz jaunākas klases eļļu, kāda nodrošina viskozitātes prasības. Šādos gadījumos Millers Oils iesaka maza deterģentu/disperģentu daudzumu saturošu eļļu, izstrādātu īpaši līdz 1960to gadu sākuma filtrēšanas sistēmām.
Daudzpakāpju viskozitātes eļļas tiek ieteiktas vienlaikus ar laiku, kad tika aizstātas vienpakāpes eļļu viskozitātes. Antīko transporta līdzekļu eļļas atrodamas gan minerāleļļu, gan daļēji sintētisku, gan pilnībā sintētisku eļļu izpildījumā. Izvēli nosaka tehnikas izmantošanas apstākļi, kur vērā jāņem arī iespējama tehnikas izmantošana, sākot no vienkārši parādes, līdz pat sacīkšu apstākļiem.
Antīkajiem motocikliem nepieciešama eļļa, kas piemērota apvienoti motora, daudzdisku sajūga un transmisijas sistēmai. Šādiem nosacījumiem piemērota Millers Clasic Mini 20W-50, kas izstrādāta oriģinālajam Mini [Mini Cooper 1959-2000 ar apvienotu motora/kārbas eļļošanas sistēmu]. Šī eļļa satur piedevas, kas nodrošina uzlabotu augsta kontaktspiediena (EP) aizsardzību.
Dažkārt klasisko transporta līdzekļu īpašnieki bažījās par izmantotās eļļas saderību ar specifiskiem materiāliem, piemēram, bronzu. Taču šāda nesaderība varēja būt raksturīga 50 gadus vecām transmisiju eļļām, kurās tika izmantotas agresīvas EP piedevas. Mūsdienu transmisiju eļļas ir daudz saudzīgākas pret dzeltenajiem metāliem, tādēļ tās var droši izmantot klasiskajos transporta līdzekļos.
Lai mūsdienu eļļas atbilstu jaunākās paaudzes katalizatoru un izplūdes sistēmas tīrības prasībām, tajās ir samazināts ZDDP (cinka dialkilditiofosfāts) virsmu aizsardzības piedevu daudzums. Tas dažiem klasiskajiem auto var radīt sadales vārpstas un izciļņa bīdītāja nodilumu.
Miller Oils klasisko auto eļļu sortimentā izmanto atbilstošu ZDDP piedevu daudzumu.
Miller Oils tehniskais direktors Martins Manns bilst, ka klientam aina kļūst skaidrāka, ja uz eļļu iepakojumiem norādīta API (American Petroleum Institute) klasifikācija. Kopš pirmā benzīna motoru eļļas standarta API SA ieviešanas (nesaturēja piedevas), klasifikācijas sistēma ir pilnveidojusies līdz mūsdienu jaunākajiem motoriem atbilstošai API SN.
„Mūsu eļļas atbilst API SJ klasei, kas arvien ir aktuāla un nenovecojusi eļļu klase”, saka Manns. „Mēs zinām, ka kāda sena konkurenta klasisko motoru eļļas atbilst tikai API SE ar tipisko 20W-50 viskozitāti un nopērkama lielveikalu zemākajos plauktos.” API klasifikācija SE klasi raksturo kā novecojušu un neatbilstošu pēc 1979. gada ražotiem motoriem.
Dažkārt retro auto entuziasti pauž viedokli, ka pat lielveikala eļļas bez zīmola ir labākas vai vismaz tikpat labas, kā eļļas, kas bija pieejamas viņu klasiskajam auto jaunam esot. Manns ir pretējās domās: „Ar tā laika vecās paaudzes eļļām motori kalpoja daudz īsāku laiku un caurmērā piedzīvoja kapitālo remontu jau pēc 80 000km. Viens no primāriem iemesliem, kādēļ mūsdienu motori kalpo vismaz 250-350 000km, ir uzlabotā virsmu aizsardzība, ko nodrošina modernas eļļu uzbūves formulas. Kādēļ gan lai neizmantotu jaunākās paaudzes piedevu tehnoloģiju priekšrocības un nepagarinātu motora mūžu, kā arī neuzlabotu iekšējo pretkorozijas aizsardzību ziemas uzglabāšanas laikā?”
Lūgts raksturot ideālu klasisko transporta līdzekļu eļļu, Manns definē skaidri – „laba klasisko motoru eļļa nodrošina modernu tehnoloģiju ar vecās paaudzes viskozitāšu klasēm, kas garantē visas mūsdienu piedevu priekšrocības.”
Klasisko transporta līdzekļu īpašniekiem nākas sastapties arī ar izaicinājumiem, kādi rodas degvielas uzbūves attīstības dēļ. Līdz ar vides aizsardzības likumu izmaiņām, tiek noteikts obligātais etanola piejaukums benzīnam. Tā kā etanols viegli absorbē ūdeni, rodas sistēmas korozija. Daži ražotāji, ieskaitot Miller Oils, izstrādājuši degvielas piedevas, lai novērstu ūdens iedarbību etanolā.
Bio-etanols ir kompleksa tēma ar daudz jautājumiem par materiālu saderību. Miller Oils izveidojis detalizētu listi ar materiāliem, kuri ir un kuri nav saderīgi ar bio-etanolu. | Offline | | |
jjjjuris | | Kopš: 16. Dec 2008
No: Rīga
Ziņojumi: 647
Braucu ar: africa twin, cb400n
| diezgan vērtīgs raksts, paldies | Offline | | |
Sliktais | | Kopš: 07. May 2008
No: Ikšķile
Ziņojumi: 4685
Braucu ar: BMW R1200GSA un Honda SH125i
| Laba lasāmviela
-----------------
GS-911
www.hexcode.co.za/products/gs-911/function-chart | Offline | | |
|
sokis | | Kopš: 12. Jul 2009
No: Sigulda
Ziņojumi: 53
Braucu ar: Kleksi, k-750 pašlaik dzelžu kaudze
| Izlasīju, bet tā arī nesapratu, kas man jalej retro mocī kuram nav nekadu eļļas filtru utt. | Offline | | |
Niere | | Kopš: 08. Dec 2010
Ziņojumi: 8117
Braucu ar:
|
06 May 2014, 17:33:13 sokis rakstīja:
Izlasīju, bet tā arī nesapratu, kas man jalej retro mocī kuram nav nekadu eļļas filtru utt.
viskozitātes modifikatorus, dispersantus, deterģentus nesaturošu, speciāli nolūkam radītu eļļu ar piemērotu viskozitātes klasi.
te uz ārtu roku piemeklēti piemēri.
bet nepērc API SE; SF klases. kā rakstā teikts, API SG vai labāk SJ būs optimāls variants.
Visas mūsdienu 4T eļļas satur augstāk minētās piedevas, tātad nav gluži piemērotas pasākumam. | Offline | | |
sokis | | Kopš: 12. Jul 2009
No: Sigulda
Ziņojumi: 53
Braucu ar: Kleksi, k-750 pašlaik dzelžu kaudze
| Un kadi būtu komentari par krievu eļļu MS 20? | Offline | | |
Niere | | Kopš: 08. Dec 2010
Ziņojumi: 8117
Braucu ar:
| hmmm, būs baigi gari rakstīt, šobrīd nav iekšā.
īsā versija: kā jau gandrīz visas GOST tipa eļļas, arī šī nāk no dziļas padomju ēras. praktiski tā ir SAE60 viskozitātes minerāla pamateļļa bez piedevām.
salīdzinot ar speciāli radītiem rietumu produktiem, MS20 ir kādu 50to gadu produkts.
kā jau rakstā lasīji, veciem dzelžiem vecas paaudzes eļļa ne tuvu nav optimāls variants. kaut arī jaunās eļļas satur dažas nepiemērotas piedevas, vēl jau ir daudzas citas mūsdienīgas, kas vecam dzelzim par sliktu noteikti nenāks. nu, kaut vai korozijas aizsardzības, oksidācijas stabilitātes, viskozitātes indeksa un citu parametru ziņā. | Offline | | |
Niere | | Kopš: 08. Dec 2010
Ziņojumi: 8117
Braucu ar:
| jā, starp citu:
'Sliktais' un 'jjjuris' - forši, ja kādam tas noder. paldies par vērtējumu, kaut neesmu autors. | Offline | | |
|
|